Panzer V Panther Ausf. G
Panzer V Panther Ausf. G
Před několika lety se zrodil nápad postavit tento stroj v měřítku 1/6. Zkušeností bylo minimum, elánu hodně. Během stavby bylo spoustu řešení od nichž jsem upustil a vydal se jinou cestou. Např. původní benzinový motor a složitá převodovka byly nahrazeny jednoduchými elektromotory a originálním zvukem skutečného stroje. Na druhou stranu zmizel efekt kouře z výfuků, který simulovaně nevypadá reálně.
Takže nejdřív trošku popis skutečného stroje a pak lehký průřez stavbou.
"Panzerkampfwagen V Panther (SdKfz 171) byl německý tank vyráběný v letech 1943-1945. Představoval německou reakci na sovětský tank T-34/76. Překonával jej jak silou pancíře, tak zejména výkonností a přesností děla 7,5 cm KwK 42 L/70, tento náskok však byl brzy z velké části dohnán novou verzí T-34/85. Panther je obecně považován za jeden z nejlepších středních tanků druhé světové války.Vývojem nového středního tanku byla pověřena firma MAN v čele s hlavním konstruktérem Ing. Paulem Wiebickim. Ta už 17 týdnů po začátku práce na projektu vyrobila 3. února 1942 první prototyp tanku Panther. Trup a věž měly svařovanou konstrukci z ocelových plátů. Věž s šestiúhelníkovým půdorysem byla umístěna v blízkosti těžiště, otáčela se spolu se sedadly posádky, buď hydraulicky, nebo v případě selhání ručně. V zadní části pancéřování věže byl kruhový únikový otvor. Na vrchu byly umístěny periskopy, ventilátor a velitelská věžička. Čelo věže mělo sílu 80 až 110 mm, boky 45 mm. Čelní trup byl chráněn pancéřováním 60 až 80 mm silným, jehož účinnost zvyšovalo sklonění pod úhlem 35° od vertikály. Boční a zadní stěny korby nesly 40–50 mm pancíře. Dno korby a vrch věže měly sílu 16 mm. Podvozek se skládal z osmi pojezdových kol, z napínacího a hnacího kola v dvou řadách. Pásy se skládaly z 86 článků a jejich šířka byla 660 mm. Tank byl kvalitně odpružený a na tu dobu poskytoval velký komfort. Výzbroj tvořil 75mm kanón 7,5 cm KwK 42 vybavený úsťovou brzdou a dva kulomety MG 34. Prvních 250 kusů tanku Panther bylo poháněno dvanáctiválcovým benzínovým motorem Maybach HL 210 P30 s výkonem 475 kW (650 koní) při 3000 ot / min a měl tři jednoduché vzduchové filtry. Od května 1943 však byly Panthery osazovány dvanáctiválcem Maybach HL 230 P30 o obsahu 23,1 litru, který již disponoval silou 515 kW (700 koní). Kvůli úspoře materiálu, byl blok motoru vyráběný v HL 210 z hliníku nahrazen litinovým blokem. Pro zlepšení odstraňování prachových nečistot byly použity dva vícestupňové "cyklónové" vzduchové filtry. Navzdory kvalitě konstrukce pohonné jednotky musel být díky použití benzínu nízké kvality výkon motoru snížen. S nádrží o kapacitě 730 litrů paliva byl dojezd tanku 200 km na pevných komunikacích a pouhých 120 km v terénu.
V polovině roku 1943 sloužilo v německých jednotkách asi 340 Pantherů. Ty byly poprvé nasazeny v bitvě u Kurska, ovšem stalo se tak příliš brzy, bez řádného odzkoušení a odstranění dětských nedostatků, takže jejich výkon zůstal daleko za očekáváním. Mnoho strojů odpadlo pro technické obtíže (v průběhu několika dnů bylo ztraceno 150 tanků). Společně s T-34 a po doladění některých obtíži se Panther stal jedním z nejlepších strojů války, ovšem německý průmysl jich nebyl schopen vyprodukovat dostatečné množství. Od druhé poloviny roku 1943 se Panthery začaly skutečně osvědčovat. Například divize SS Das Reich v září 1943 během dvou dnů zničila za pomoci Pantherů 40 sovětských T-34 a KV-1. Tankový pluk Bäke v lednu 1944 v pětidenním boji v “kapse Balabonovka” zničil 267 tanků, při ztrátě jednoho tanku Tiger a 4 Pantherů. Na západní frontě byla nadřazenost Pantherů ještě výraznější. Po válce je určitou dobu používalo Československo, Maďarsko i Francie."
Takže nejdřív trošku popis skutečného stroje a pak lehký průřez stavbou.
"Panzerkampfwagen V Panther (SdKfz 171) byl německý tank vyráběný v letech 1943-1945. Představoval německou reakci na sovětský tank T-34/76. Překonával jej jak silou pancíře, tak zejména výkonností a přesností děla 7,5 cm KwK 42 L/70, tento náskok však byl brzy z velké části dohnán novou verzí T-34/85. Panther je obecně považován za jeden z nejlepších středních tanků druhé světové války.Vývojem nového středního tanku byla pověřena firma MAN v čele s hlavním konstruktérem Ing. Paulem Wiebickim. Ta už 17 týdnů po začátku práce na projektu vyrobila 3. února 1942 první prototyp tanku Panther. Trup a věž měly svařovanou konstrukci z ocelových plátů. Věž s šestiúhelníkovým půdorysem byla umístěna v blízkosti těžiště, otáčela se spolu se sedadly posádky, buď hydraulicky, nebo v případě selhání ručně. V zadní části pancéřování věže byl kruhový únikový otvor. Na vrchu byly umístěny periskopy, ventilátor a velitelská věžička. Čelo věže mělo sílu 80 až 110 mm, boky 45 mm. Čelní trup byl chráněn pancéřováním 60 až 80 mm silným, jehož účinnost zvyšovalo sklonění pod úhlem 35° od vertikály. Boční a zadní stěny korby nesly 40–50 mm pancíře. Dno korby a vrch věže měly sílu 16 mm. Podvozek se skládal z osmi pojezdových kol, z napínacího a hnacího kola v dvou řadách. Pásy se skládaly z 86 článků a jejich šířka byla 660 mm. Tank byl kvalitně odpružený a na tu dobu poskytoval velký komfort. Výzbroj tvořil 75mm kanón 7,5 cm KwK 42 vybavený úsťovou brzdou a dva kulomety MG 34. Prvních 250 kusů tanku Panther bylo poháněno dvanáctiválcovým benzínovým motorem Maybach HL 210 P30 s výkonem 475 kW (650 koní) při 3000 ot / min a měl tři jednoduché vzduchové filtry. Od května 1943 však byly Panthery osazovány dvanáctiválcem Maybach HL 230 P30 o obsahu 23,1 litru, který již disponoval silou 515 kW (700 koní). Kvůli úspoře materiálu, byl blok motoru vyráběný v HL 210 z hliníku nahrazen litinovým blokem. Pro zlepšení odstraňování prachových nečistot byly použity dva vícestupňové "cyklónové" vzduchové filtry. Navzdory kvalitě konstrukce pohonné jednotky musel být díky použití benzínu nízké kvality výkon motoru snížen. S nádrží o kapacitě 730 litrů paliva byl dojezd tanku 200 km na pevných komunikacích a pouhých 120 km v terénu.
V polovině roku 1943 sloužilo v německých jednotkách asi 340 Pantherů. Ty byly poprvé nasazeny v bitvě u Kurska, ovšem stalo se tak příliš brzy, bez řádného odzkoušení a odstranění dětských nedostatků, takže jejich výkon zůstal daleko za očekáváním. Mnoho strojů odpadlo pro technické obtíže (v průběhu několika dnů bylo ztraceno 150 tanků). Společně s T-34 a po doladění některých obtíži se Panther stal jedním z nejlepších strojů války, ovšem německý průmysl jich nebyl schopen vyprodukovat dostatečné množství. Od druhé poloviny roku 1943 se Panthery začaly skutečně osvědčovat. Například divize SS Das Reich v září 1943 během dvou dnů zničila za pomoci Pantherů 40 sovětských T-34 a KV-1. Tankový pluk Bäke v lednu 1944 v pětidenním boji v “kapse Balabonovka” zničil 267 tanků, při ztrátě jednoho tanku Tiger a 4 Pantherů. Na západní frontě byla nadřazenost Pantherů ještě výraznější. Po válce je určitou dobu používalo Československo, Maďarsko i Francie."
- Přílohy
-
- IMAG0635.jpg (391.57 KiB) Zobrazeno 2985 x
-
- IMAG0812.jpg (100.97 KiB) Zobrazeno 2985 x
-
- IMAG0810.jpg (109.88 KiB) Zobrazeno 2985 x
-
- IMAG0809.jpg (140.42 KiB) Zobrazeno 2985 x
-
- IMAG0632.jpg (440.93 KiB) Zobrazeno 2985 x
-
- IMAG0631.jpg (410.42 KiB) Zobrazeno 2985 x
-
- IMAG0469.jpg (170.83 KiB) Zobrazeno 2985 x
-
- IMAG0468.jpg (146.39 KiB) Zobrazeno 2985 x
-
- IMAG0127.jpg (74.7 KiB) Zobrazeno 2985 x
-
- IMAG0005.jpg (318.83 KiB) Zobrazeno 2985 x
-
- DSC08223.jpg (82.31 KiB) Zobrazeno 2985 x
Re: Panzer V Panther Ausf. G
Takže hurá na přechod od benzínu k elektrice. Jsou použity dva 350 W motory, které nesou převodovku cca 1/9,3. To je dost na to, aby tank mohl "vozit děti" nebo roztáhnout osobní automobil.
- Přílohy
-
- IMAG1503.jpg (162.11 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1408.jpg (192.41 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1179.jpg (132.23 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1178.jpg (186.72 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1114.jpg (124.38 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1113.jpg (384.37 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1098.jpg (422.09 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG0787.jpg (121.25 KiB) Zobrazeno 2984 x
Re: Panzer V Panther Ausf. G
Stavba pokračovala....
- Přílohy
-
- IMAG1964.jpg (190.02 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1961.jpg (176.39 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1951.jpg (221.38 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1950.jpg (239.18 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1645.jpg (137.61 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1643.jpg (188.21 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1641.jpg (228.19 KiB) Zobrazeno 2984 x
-
- IMAG1556.jpg (224.4 KiB) Zobrazeno 2984 x
Re: Panzer V Panther Ausf. G
Výměna ocelových kol za standartní kola a nová hnací a napínací kola vlastní výroby. Stejná napínací a hnací kola byla použita i na projektu Jagdpanther našeho kolegy Michala Š.
- Přílohy
-
- IMG-20190131-WA0011.jpeg (1.36 MiB) Zobrazeno 2983 x
-
- IMG-20180829-WA0006.jpeg (1.46 MiB) Zobrazeno 2983 x
-
- IMG-20180731-WA0002.jpeg (1.61 MiB) Zobrazeno 2983 x
-
- IMG-20180425-WA0006.jpeg (1.25 MiB) Zobrazeno 2983 x
-
- IMG-20180307-WA0003.jpeg (1.76 MiB) Zobrazeno 2983 x
-
- IMG-20180228-WA0000.jpeg (1.32 MiB) Zobrazeno 2983 x
-
- IMG-20171004-WA0000.jpeg (1.7 MiB) Zobrazeno 2983 x
-
- DSC_0271.JPG (2.55 MiB) Zobrazeno 2983 x
-
- DSC_0266.JPG (3.03 MiB) Zobrazeno 2983 x
Re: Panzer V Panther Ausf. G
další foto
- Přílohy
-
- IMG-20190211-WA0000.jpeg (1.79 MiB) Zobrazeno 2982 x
-
- IMG-20190210-WA0004.jpeg (1.36 MiB) Zobrazeno 2982 x
-
- IMG-20190210-WA0002.jpeg (1.42 MiB) Zobrazeno 2982 x
-
- IMG-20190131-WA0011.jpeg (1.36 MiB) Zobrazeno 2982 x
-
- IMG-20180517-WA0004.jpeg (1.4 MiB) Zobrazeno 2982 x
-
- IMG-20180420-WA0003.jpeg (1.7 MiB) Zobrazeno 2982 x
-
- DSC_0270.JPG (2.95 MiB) Zobrazeno 2982 x
Re: Panzer V Panther Ausf. G
Kamufláž
Nejaktuálnější stav je na fotkách s věžovým číslem.
Nejaktuálnější stav je na fotkách s věžovým číslem.
- Přílohy
-
- DSC_0017_3.JPG (4.44 MiB) Zobrazeno 2982 x
-
- lom41.jpeg (317.93 KiB) Zobrazeno 2982 x
-
- lom40.jpeg (379.05 KiB) Zobrazeno 2982 x
-
- lom32.JPEG (286.93 KiB) Zobrazeno 2982 x
-
- lom31.JPEG (182.14 KiB) Zobrazeno 2982 x
-
- lom.jpg (218.2 KiB) Zobrazeno 2982 x
-
- IMG-20190131-WA0022.jpeg (1.14 MiB) Zobrazeno 2982 x
-
- IMG-20190131-WA0016.jpeg (1.22 MiB) Zobrazeno 2982 x
-
- 1535133873402.jpg (35.86 KiB) Zobrazeno 2982 x
-
- 1535133873066.jpg (31.43 KiB) Zobrazeno 2982 x
-
- 1535133872738.jpg (40.2 KiB) Zobrazeno 2982 x
-
- 1535133872338.jpg (40.74 KiB) Zobrazeno 2982 x
Re: Panzer V Panther Ausf. G
Foto z akcí...
- Přílohy
-
- 20190907-DSC_0322.jpg (414.35 KiB) Zobrazeno 2972 x
-
- 20190907-DSC_0185.jpg (305.19 KiB) Zobrazeno 2972 x
-
- 20190907-DSC_0096.jpg (348.21 KiB) Zobrazeno 2972 x
Re: Panzer V Panther Ausf. G
Krásný model.
- Přílohy
-
- 20190907-DSC_0276.jpg (287.25 KiB) Zobrazeno 2970 x
-
- 20190907-DSC_0281.jpg (289.6 KiB) Zobrazeno 2970 x
Re: Panzer V Panther Ausf. G
Pěkný to máš
Re: Panzer V Panther Ausf. G
Ahoj Čížo, koukám že si pěkně hraješ je pořád co vylepšovat viď ??
prosím tě jakou baru jsi použil na ty pásy ??
díky
prosím tě jakou baru jsi použil na ty pásy ??
díky